Γιάννης Μήτρου : ίδρυσε το εργαστήρι παραστατικών τεχνών AlmaKalma (συνέντευξη)

Written by

Mitrou

Ίδρυσε το εργαστήρι παραστατικών τεχνών AlmaKalma που σκοπός είναι ο συνδυασμός επιστημονικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας προς περαιτέρω ανάπτυξη της Τεχνης του ηθοποιού και του performer γενικότερα.

 Συνέντευξη στον Σωτήρη Ζήκο.

Πες μας λίγα λόγια για την ιστορία και τη λειτουργία του εργαστηρίου AlmaKalma. Το εργαστήριο Έρευνας Παραστατικών τεχνών, όπως είναι το πλήρες όνομα του εργαστηρίου,   δημιουργήθηκε το 1997 με καθαρά ερευνητικό ορίζοντα και ασχολείται με την δουλειά του performer πάνω στην ρυθμικότητα του ποιητικού λόγου σε σύνδεση με την οργανικότητα των σωματικών δράσεων που έχουν βιωματική καταγωγή. Έτσι δημιουργούνται μορφές οι οποίες αντικαθιστούν τα πρόσωπα-ρόλους τα οποία συναντάμε συνήθως στο αστικό θέατρο.Το ζητούμενο είναι το ζωντανό σώμα που είναι η προμετωπίδα της εργασίας μας πάνω στον Παριστάμενο λόγο. Με τον καιρό το εργαστήριο προχώρησε και στην δημόσια παρουσίαση της δουλειάς της με σκοπό να κοινωνήσει με το κοινό της Ελλάδας. To Workcenter AlmaKalma συνδέεται άμεσα με το Grotowski Institute στο Wroclaw, το Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards στην Potedera της Ιταλίας και το RATI-GITIS Russian Academy of Theatre Arts στην Ρωσία.

Τι εννοείς με τον όρο »παριστάμενος λόγος»; Πρόκειται για έναν όρο που προέκυψε από την ενδελεχή έρευνά μας πάνω στην εκφορά του λόγου.Η τελευταία αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα τόσο στο σύγχρονο θέατρο όσο και στη σύγχρονη performance (και στο χορό).Η μέθοδος εφαρμόζεται σε κάθε γλώσσα και η ιδέα στηρίζεται στον τρόπο προσέγγισης του ποιητικού λόγου στην αρχαία τραγωδία αλλά και σε άλλες παραδόσεις (ιαπωνικό θέατρο). Ο λόγος εκφέρονταν με στόχο η ηχητική του δυναμική μέσω του ρυθμού και της μελωδίας να παράγουν το νόημα εντός της παράστασής του .Δηλαδή κάθε λέξη εκφέρεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο, παραστατικό και ανάγλυφο, σύμφωνα με κάποιους κανόνες που λειτουργούν σε ένα ανοιχτό πλαίσιο. Μας ενδιαφέρει η ηχητική δομή που προκύπτει μέσα από το τραγούδισμα του κειμένου και η σχέση του με το σώμα σύμφωνα με τον νόμο: 1+1=1. Για παράδειγμα ο διευθυντής ερευνών αρχαίου δράματος του ΓΚΙΤΙΣ δούλευε πάνω στο ρυθμό επί χρόνια. Το 2007 είδε σε βίντεο την εργασία μου πάνω στον Οιδίποδα (Οιδίπους Μορφές). Εκεί διέκρινε την αξία της μεθόδου που λειτουργεί σε κάθε γλώσσα και ξεκίνησε η συνεργασία μας. Ουσιαστικά πρόκειται για το ζωντανό στοιχείο που κρύβει κάθε γλώσσα και αφορά την ηχητική της δυναμική. Το βλέπουμε σε τραγουδιστές γλώσσες όπως η Ιταλική. Πέρυσι καλοκαίρι παρουσιάσαμε την Κόλαση του Δάντη σε ένα χωριό της Ιταλίας, σε μία αυλή του 17ου αιώνα στα πλαίασια μίας διεθνούς συνάντησης. Οι γλωσσολόγοί και θεατρολόγοι που συμμετείχαν εντυπωσιάστηκαν από τη μέθοδο (η παράσταση ήταν στα Ιταλικά, Αλβανικά, Ελληνικά). Το σπουδαιότερο ήταν όμως ότι οι ντόπιοι αλληλεπίδρασαν με το κείμενο και μετά την ανοιχτή συζήτηση που έγινε μας τόνισαν ότι για αυτούς ο λόγος ζωντάνευε γιατί »ήταν σαν τραγούδι όπως γίνονταν παλιά».

Ο κοινός άξονας όλων αυτών είναι η εκπαίδευση στις τεχνικές του σωματικού θεάτρου. Γιατί είναι απαραίτητες αυτές; Όσον αφορά το performing ο βασικός παράγοντας της δημιουργίας είναι η σωστή χρήση του σώματος, που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι το εργαλείο της δουλειάς μας. Χωρίς την σωστή εκπαίδευση του σώματος αλλά και της φωνής είναι αδύνατή η ζωντανή δράση πάνω στην πράξη της performance.

Θα μπορούσες, ας πούμε, να κοουτσάρεις και επαγγελματίες ηθοποιούς στο να εξελίξουν την εκφραστικότητά τους πάνω σε ένα ρόλο που έχουν αναλάβει; Σύμφωνα με την Βιοδυναμική, την μέθοδο που ανέπτυξα τα τελευταία χρόνια μέσα απο την έρευνα με to Workcenter της AlmaKalma αλλά και μέσα απο την εφαρμογή της Αρχης των Ελαχίστων Δρασεων(Α.Ε.Δ), προκύπτει μια συμπαγή εναρμόνιση της αυστηρής φόρμας με την οργανικότητα που είναι ικανή να ανταπεξέλθει απέναντι σε οποιαδήποτε μορφή coaching για συγκεκριμένους ρόλους και τις ανάλογες εκφραστικότητες του. Επιπλέον, το Workcenter πραγματοποιεί μετακλήσεις ξένων καλλιτεχνών-performer απο την Ιταλία, τη Γαλλία και άλλες χώρες με σκοπό την εκπαιδευσή τους πάνω σε έργασίες υπόκρισης. Επίσης συνεργάζεται με ξένα Πανεπιστήμια όπως η Ακαδημία παραστατικών Τεχνών της Νάπολι για την πρακτική μετεκπαιδευση ηθοποιών-performer και την ολοκληρωση Μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Που βρίσκεται ο νέος χώρος WorkcenterAlmaKalma και ποια εργαστήρια θα λειτουργήσουν; Ο νέος χώρος είναι στην Φράγκων 20 στον 2ο όροφο και θα λειτουργήσουν εργαστήρια, Βιοδυναμικής-Σωματοδομικής, Dance Performance, Σωματικό θέατρο-performing και Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος.